Till ledare som jag inspirerats av och som gett mervärde och utmaning i mitt yrkesverksamma liv hör Pär Eriksson, stadsdirektör i Eskilstuna. Jag följer hans blogg som är tankeväckande och inspirerande. Pär var min chef i Västerås, proAros. Första gången jag mötte Pär var i ett uppdrag jag hade som utvecklare och gjorde en utredning för Kommunstyrelsen i Västerås om Växhuset och dess möjligheter som ett allaktivitetshus.
Pär arbetade då som utvecklingsstrateg på Sociala nämndernas stab. Jag minns att han gav mig många inspirerande tankar och uppslag. Jag har haft förmånen att möta det goda ledarskapet som ger näring åt tanke, känsla och handling. Ledarskap som ger kraft i vardagsarbetet byggd på tillit, respekt och ger mer kraft. Ett ledarskap som ger betydelse i varje möte.

Direktören har ordet

Det kom en bloggkommentar från Anita Lilja-Stenholm.

PatientsStaff_816

Jag hade förmånen att få lära känna Anita under mina år i Västerås.

Hon var en engagerad rektor och jag minns henne som en person med stort hjärta.

Och det är som att det följt henne genom livet. I sin bloggkommentar berättar hon att hon är engagerad i ett projekt i Etiopien som handlar om att stödja unga kvinnor som hamnat i för tidiga äktenskap med oönskade graviditeter och könsstympning som följd.

Dr Cathrine Hamlin

Anita berättar vidare att vid ett besök på kliniken nu i juni i Addis Abeba så berättar en av initiativtagarna – doktor Cathrine Hamlin – att hon regelbundet får nyslipade operationsverktyg sänt till sig från ett företag i Eskilstuna – Stilles.

Jag blir så glad och så stolt över att höra den här berättelsen.

Den innehåller så mycket godhet och ger sådan inspiration att jag vill sprida den vidare till…

View original post 161 more words

