Sunnanå fotbollslag var en förebild och på sin tid ett unikt lag vars spelstil, tankar och taktik spreds inom folkbildningsrörelsen som ett koncept värt att tas tillvara och bilda en rörelse – tjejfotboll. Det hette då lite försiktigt; “Sunnanå en föreningside” säkert för att inte sticka ut och förarga. Flickor och kvinnor erövrar idag  fler och fler manliga arenor och gör det bra. Nästa era måste väl bli mixade lag där de bästa av könen utgör ett LAG med de bästa förmågorna.
Fram för mångfald och alternativ!!!

Direktören har ordet

Det var i mitten av 1980-talet och jag hade ynnesten att var en del av den fina kvartersklubben IK Sturehov i Örebro.

Från att vara engagerad och lite “pratig” förälder så stod jag plötsligt där och var huvudansvarig för ett tjejlag i fotboll.

Den förre tränaren – en ung duktig GIH-student – var färdig med sina studier och skulle flytta hem.

– Du som alltid haft synpunkter på hur vi borde spela får ta ansvaret nu, sa hon lite ironiskt och gav mej en stor nyckelknippa.

Sen gick hon och där stod jag med en nyckelknippa och 15 förväntansfulla unga tjejer och ett gäng kritiska föräldrar.

Men det gick bra och när jag nu funderar tillbaka på de där åren så har jag bara positiva minnen. Jag minns en klubb som såg flick- och damfotbollen som en tillgång.

Jag minns aldrig att vi konkurrerade eller slogs om uppmärksamhet eller träningstider…

View original post 372 more words

