Har ikväll besökt min väninna Maha – flykting från Syrien som berättat om den oerhört påfrestande flykten från Syrien via Libanon, Egypten och över havet till Italien. Hon flydde hit med en son och dotter. Två underbara ungdomar. Nu längtar och väntar och hoppas hon och hennes barn på att få återförenas med hennes make, barnens far och tre övriga barn. Längtan och väntan tär på krafterna och gråten är ständigt närvarande i vaken tid. Sömnen är orolig och hoppet förmörkas stundtals av misstro och förtvivlan. Idag fick jag ett SMS från henne och Rania en annan kvinna från Syrien som jag lärt känna. De önskade mig allt gott på “Mothers Day” och tackade för mitt stöd till dem med saker till deras hem. De har ingenting att börja bygga en ny tillvaro med. Tack vare hjälpsamma kollegor och vänner kan jag hjälpa dem vidare och framåt. Tack ni alla som hjälper Image

