Försöker med nya tag 2017 och något fler inlägg i min blogg blir det förhoppningsvis. Borde kunna hålla tag i skrivandet som statligt arvoderad friherrinna med godtagbart apanage. Pensionär låter så erbarmligt tråkigt och kollektivt omslutande epitet. Jag är inte mycket för kollektivism. Som Liberal själ vill jag stå fri och senior eller års rik svensk medborgare stämmer bättre om jag nu skulle behöva någon etikett. 2016 läggs nu till handlingarna och jag har vänt almanacksblad.

jul3

2016 var ett turbulent år på många sätt på det personliga planet. Jag fyllde 70 år i mars och endast 10 dagar före mitt jubileum fick jag en påminnelse om att livet inte är en självklarhet. Jag fick en rejäl återbäring på landstingsskatten genom fantastisk vård på Västmanlands sjukhus i Köping. Den 6 mars togs jag in för en hjärtinfarkt och skrevs ut den 8 mars med nyinsatt stent och mediciner samt ordination om hjärtskola och uppföljning. Fantastiskt att ha ett hjärta som tickar och går förhoppningsvis i många år till. Min Old English Sheepdog  O.E.S – “My Cornelia” håller mig igång som friskvårdare i de vackra omgivningarna i naturnära och natursköna Ängelsberg.

På de globala planet avlöste händelserna varandra i tragik och katastrofer i spaltkilometer. Media trängde in dessa händelser i en allt snabbare takt i våra liv och det var svårt att värja sig och stå emot det elände som skedde nationellt och internationellt. Miljökatastrofer, krig och våld var legio. Det goda och fina som också skedde trängdes undan i medias hetsrubriker. Världen behöver “good news” för balans och besinning. Dessa godbitar får vi försöka hjälpa varandra med. En dålig nyhet väger vi upp under 2017 med en god nyhet ! Eller hur! Tummis på det!

 

